22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Celem tego wydarzenia jest wspieranie proekologicznych idei zmniejszania ilości spalin w miastach przez poruszające się w nich miliony aut. Warto dodać, że w tym dniu najczęściej lokalne władze uświadamiają mieszkańców na temat funkcjonowania alternatywnych środków transportu, których szkodliwy wpływ na środowisko jest znacznie niższy, a czasem wręcz zerowy.
Trochę historii
Jak podaje portal wlaczoszczedzanie.pl: „Po raz pierwszy pomysł na zorganizowanie Dnia bez Samochodu miał miejsce w 1973 roku, kiedy nastąpił kryzys naftowy. Natomiast w 1994 roku inicjatywa ta została wcielona w życie w przemówieniu inauguracyjnym Erica Brittona na International Ciudades Accessibles Conference (Międzynarodowej Konferencji Dostępności Miast) w hiszpańskim Toledo – pierwowzory Dni bez Samochodu zostały zorganizowane w Reykjaviku na Islandii, Bath w Wielkiej Brytani i La Rochelle we Francji. W 1995 roku, aby wesprzeć Dzień bez Samochodu na całym świecie, zorganizowano nieformalne Światowe Konsorcjum Dni bez Samochodu z angielskiego World Car Free Days Consortium. Natomiast pierwsza narodowa kampania odbyła się Wielkiej Brytanii w 1997 roku za sprawą Environmental Transport Association. Na obchody początkowego Dnia bez Samochodu Stowarzyszenie wybrało pierwszy wtorek Tygodnia Zielonego Transportu (z angielskiego Green Transport Week). Odbywać miało się to w okolicach 17 czerwca. Z kolei w 1998 roku Francja zorganizowała wydarzenie In town, without my car! A w 2000 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej wydarzenie te zostało ustanowione jako Ogólnoeuropejski Dzień bez Samochodu”. Od tego czasu święto rozprzestrzeniło się poza Unię Europejską. Ponadto – dodajmy – w tym samym roku Komisja Europejska rozszerzyła program. Dzięki temu powstał Europejski Tydzień Mobilności, który obecnie jest głównym celem Komisji Europejskiej. W 2000 roku Dzień bez Samochodu zyskał status globalnego wraz z programem Światowego Dnia bez Samochodu zapoczątkowanym przez Car Busters – obecnie World Carfree Network. Jednak najważniejsze jest to, że od 2000 roku Dzień bez Samochodu przypada na 22 września – początkowo jako ogólnoeuropejski dzień organizowany pod patronatem Komisji Europejskiej, później, jako wydarzenie o międzynarodowym zasięgu.
Polska bez samochodów
Jak podaje portal konikidziejow.pl: „Od 2004 roku w Polsce również świętuje się Dzień bez Samochodu, któremu patronuje Ministerstwo Środowiska. Tego szczególnego dnia nie obchodzi się jednak w każdym polskim mieście. W Polsce miast, w których faktycznie świętuje się Dzień bez Samochodu, jest około 126. Jak wygląda obchodzenie Dnia bez Samochodu w poszczególnych z nich? Otóż w takich miastach jak: Warszawa, Kraków, Aglomeracja Śląska, Gorzów Wielkopolski, Wrocław, Szczecin – wszyscy mieszkańcy (bez wyjątków) mogą bez ograniczeń i zupełnie za darmo korzystać z komunikacji miejskiej. Z kolei w Bydgoszczy, Opolu, Poznaniu, Trójmieście, Kielcach, Rzeszowie, Łodzi czy Wałbrzychu – darmowa komunikacja miejska jest dla wszystkich tych, którzy pokażą dowód rejestracyjny. Najważniejsze to przesiąść się na rower. Każdego roku przybywa w Polsce tras rowerowych, wszystko po to, aby mieszkańcy mogli przerzucić się np. z dojeżdżania do pracy samochodem na jazdę na rowerze. Dla przykładu: w Warszawie tylko w 2019 roku wybudowano aż 55 km tras rowerowych. Niektóre polskie miasta mają sporo dróg rowerowych – jest ich niemal 50% w stosunku do długości miejskich dróg publicznych. Wiele miast zajmuje się też nie tylko budową dróg dla rowerzystów, ale i stacji umożliwiających np. sprawdzenie rowerów, czy napompowanie kół.
Przykład Paryża
Według informacji zamieszczonej na portalu www.sortiraparis.com: „Dzień bez Samochodu w Paryżu, przemianowany na „Paris Respire”, organizowany był w niedzielę 17 września 2023 roku. Przez jeden dzień samochody miały zakaz wjazdu do Paryża. Paryżanie są zaproszeni do „odkrycia miasta w innym świetle”. Przez 7 kolejnych godzin, od 11:00 do 18:00, samochody miały zakaz poruszania się po całym Paryżu (z wyjątkiem obwodnicy), ustępując miejsca rowerom, rolkom, hulajnogom, deskorolkom, pieszym i użytkownikom transportu publicznego. Należy pamiętać, że zakaz ten dotyczy również pojazdów elektrycznych i dwukołowych pojazdów silnikowych. Jedynie pojazdy ratunkowe, autobusy i taksówki są uprawnione do jazdy w tym dniu z maksymalną prędkością 20 km/h w strefach „Paris Respire” i z maksymalną prędkością 30 km/h w pozostałej części strefy paryskiej”.
Zebrał i opracował
PAS
Źródła i cytaty:
sortiraparis.com
wlaczoszczedzanie.pl
goodie.pl
go-racing.pl
ekokalendarz.pl
kronikidziejow.pl